PEGGY VAN KEMSEKE

Stabiele suikerspiegel

stabiele suikerspiegelstabiele suikerspiegel

 

Er zijn geen wondermiddelen of toverformules voor een gezonde, fitte en slanke levensstijl. 



Doorprik ik hiermee jouw ballonnetje?  Wel ik hoop het :-)

Als je deze blog leest dan ben je erin geïnteresseerd om je levensstijl te veranderen.  Meer nog, je kiest bewust voor meer:

  • Energie
  • Fitness
  • Gezondheid
  • Positivisme
  • Geluk

Hoewel er geen toverformule is, is er wel een heel belangrijk basisprincipe dat jou zal helpen om bovenstaande te bereiken.

Hou de suikerspiegel stabiel!

Wat doet suiker eigenlijk?

  1. Vormen
    Suiker is een koolhydraat en geeft het lichaam energie.  De snelheid waarmee die energie vrijkomt heeft een invloed op het proces in ons lichaam en de insuline die ermee gepaard gaat.
    We spreken dan ook over snelle en trage koolhydraten of over geraffineerde en niet geraffineerde koolhydraten.

    Een voorbeeld; witte suiker is sterk geraffineerd en een tarwekorrel is een niet geraffineerd koolhydraat.

    Hoe minder bewerkt, hoe trager en hoe minder geraffineerd.  Maw, hoe meer moeite jouw lichaam moet doen om tot bij de energie te komen hoe minder snel de suikerspiegel zal stijgen en hoe langer jij van de energie kan genieten.

  2. Body & Mind
    Koolhydraten en suikers zijn een belangrijke energiebron voor zowel ons lichaam als ons brein.  Wist je dat ons brein ongeveer 20% van je totale dagelijkse energie verbruikt?  Deze haalt het voornamelijk uit de koolhydraten.

    Ons lichaam zet de koolhydraten, trage en snelle, om in glucose.  Deze glucose wordt opgeslagen in de cellen, de spieren en de lever.  Op het moment dat we snelle energie nodig hebben, bij een intensieve beweging bvb, gaat het lichaam de voorraad glucose aanspreken om jou van voldoende energie te voorzien om dit mogelijk te maken.  Voor de omzetting van koolhydraat tot glucose (reserve energie) komt er insuline vrij.  Insuline is een hormoon dat wanneer de gevoeligheid verstoord is tot diabetes 2 kan leiden.  
    Insuline wordt ook het vethormoon genoemd.  Immers, als de voorraden glucose niet tijdig verbruikt worden en er dagelijks nieuwe suikers/koolhydraten/glucose bijkomen, zal het lichaam de voorraden opslagen als vet.  
    Vet is de tweede energiebron die zorgt voor een trage afgifte van een constante energie.

    Zolang er suiker in je bloed komt zal je lichaam niet op vetverbranding overgaan.

  3. Fluctuaties in de suikerspiegel
    Waarom wil je nu die suikerspiegel zo stabiel mogelijk houden?  Wel het ganse proces van suiker consumeren, de opname in het bloed, het omzetten in glucose kost ons lichaam best wat energie.  Het is een gans proces van omzetting dat eigenlijk zinloos is want jij hebt die glucose helemaal niet nodig omdat er nog genoeg voorraad is.
    Wanneer je lichaam de suikers uit het bloed gehaald heeft en opgeslagen als glucose in de cellen als reserve energie dan voel jij je een beetje loom, vermoeid, soms zelfs duizelig.  Je hebt een dipje.  Waarop je vaak zal reageren met het consumeren van opnieuw suikers en het ganse proces opnieuw begint.

  4. Risico's
    Hoe vaker dit proces zich herhaalt, hoe groter het risico dat je lichaam op termijn "foert" zal zeggen.  Het lichaam zal zo vaak de insuline deur open hebben moeten zetten dat ze op termijn niet meer dicht zal gaan.  Dit wil zeggen dat je lichaam niet meer gevoelig zal worden voor de suiker in het bloed waardoor er geen insuline meer aangemaakt wordt en je lichaam de suiker niet meer omzet in glucose.  Insulineresistentie.

    Hoe je aan de slag gaat om voldoende energie te behouden, zonder je lichaam extra te belasten vertel ik je stap voor stap in de blogs.  De allereerste stap die ik je alvast zeer graag meegeef is een hele belangrijke in het ganse proces:

    De 5gr/100gr regel: lees de etiketten van alle producten die je koopt en vermijdt de producten met meer dan 5gr suiker per 100gr.  Wanneer ik je vraag om de etiketten van alle producten te lezen dan bedoel ik dat ook letterlijk.  Kijk naar de melk, de sauzen, of de ham die je in huis haalt.  Ook naar producten die "gezond" lijken te zijn zoals yoghurt of granola.  Je zal er vaak van versteld staan hoeveel suikers er in die producten zitten. 

    Waarom zit er suiker in onze voeding?  Helaas heeft suiker weinig toegevoegde waarde behalve jou verslaafd aan voedsel en ziek maken.  Het klinkt dan misschien ook nogal pessimistisch maar het is een industrie.  De voedsellobby en de pharma industrie hebben er alle voordeel bij dat jij je ziek eet.

    Maak voor jezelf de keuze om je te voeden ipv te vullen en wees de voedsel en pharma industrie te slim af.  Je bent immers baas in eigen lijf en hoofd.

    Ik ben benieuwd hoe het je lukt om de etiketten te lezen en de 5gr suiker regel toe te passen!

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd